Juulikuus kirjutasime tee-ehitusobjektide turvalisusest, õigemini turvalisuse puudumisest. “Ohutus eelkõige” on printsiip, mis ei ole meie ettevõtjatele ja ilmselt ka tellijatele kuigi tuttav. Hangete odavuskriteerium sunnib ettevõtjaid kokku hoidma kõikvõimalikest otsest väärtust mitteloovatest tegevustest. Ohutute hangete korraldamisest kirjutasime samuti.
Tööinspektsioon on teinud kokkuvõtteid suvistest tee-ehitusobjektide külastustest. Kontrollitud 81 tee-ehituse objekti kontrollimisel tuvastatati 149 rikkumist ja tehti 23 ettekirjutust. Meile tundub, et ettekirjutusi tehakse liiga vähe. Kuigi selline kontroll on vajalik, on see ikkagi valdavalt tagantjärele tarkus. Töö juba käib täies hoos kui selgub, et riskegi ei ole hinnatud, rääkimata elementaarsete leevendusmeetmete rakendamisest. Eriti murelikuks teeb see, et liikluse riskidega ei arvestata üldse või siis piirdutakse formaalsete nõuete täitmisega – teetööde märk tee peenral ja liivahunnik enne sõiduraja lõppu võtab justkui juriidilise vastutuse.
Ettevõtjate sotsiaalsele vastutusele ei ole meil põhjust veel loota kuniks riik ei tee oma osa adekvaatselt. Selle asemel, et tööinspektsioon käib salamisi objektidel kontrolle tegemas ning sügisel töövõite (loe: ettekirjutusi) kuulutab, tuleb ennetavalt käia objektide riskide hindamist ja leevendamist kontrollimas enne tööde algust. Trahvimine ja näpuga vibutamine ei paranda ohutust. Paremgi veel, võtkem konsultandi roll, andke nõu tellijatele ja ettevõtjatele.
Ohutusele tuleb mõelda pidevalt. Seetõttu on maailmas hakanud levima ohutusminuti protseduur. Iga koosoleku või kogunemise alguses võtab keegi sõna ja räägib vahetust kogemusest. Olgu selleks kasvõi ilmateade ja sellest tulenevad teeolud ning käitumissoovitused.
Ohutus ennekõike. Ohutus on Sinu peas. Sina vastutad.
Pärast konkreetset õnnetust siiski natuke mõeldakse ka. Mõnda aega. Näiteks, raskeveoki peatamiseks ei piisa ühest liivahunnikust. Vaja on mitmekordset süsteemi – liiklusmärk; täristi-kattemarkeering; piire ja veel kaks hunnikut. Nüüd hakkame mõtlema ka sellele, et kõrguspiiranguga rajatise ees peab olema portaal ja see peab olema nii tugevalt maas kinni et sellest läbi ei saaks sõita, silla alla kinni. Mitmes sild on ehitusfaasis sassi sõidetud. Tallinnas trammipargi ees Pärnu maantee viadukti alla ka mitmed kinni sõitnud.