Liiklusmõrva soodustav Koogu tankla ristmik

Uurijad uurivad ja kohtunikud otsustavad, kuid teada oleva info põhjal on diagnoos ühesuunaline – patoloogilisest liiklushuligaanist sai liiklusmõrvar. Summaarselt vähemalt 180 oodatud eluaastat hävitati ühe silmapilguga.

icon-car.pngKML-LogoFullscreen-LogoQR-code-logoGeoJSON-LogoGeoRSS-Logo
E20, Koogu Olerexi tankla ristmik

loading map - please wait...

E20, Koogu Olerexi tankla ristmik 59.439664, 26.808915

Liikluses on huligaane ja täielikult välistada neid ei saa. Nullivisiooni lähtekohaks on inimene oma ekslikkusega ja süsteem peab eksimuse korral välistama rasked tagajärjed.

Kas parema liikluskeskkonnaga võinuks avariid, õigemini selle raskeid tagajärgi ära hoida? Jah, kindlasti. Ilmselt ei ole võimalik lollidelt võtta ära nende õigust loll olla, kuid on võimalik neid kanaliseerida selliselt, et väheneb võimalus teistega konflikti sattuda või konflikti kineetilist energiat minimeerida.

Kohalike hinnangul on tegemist ohtliku ristmikuga ja põhimõtteliselt tuleb sellega nõustuda, keskkond lausa kutsub põrkuma. Liikluskindlustusfondi statistika näitab samas, et enne viimast avariid on sellel ristmikul olnud vaid kaks varasemat avariid. Nendest üks on 2015 aastal toimunud avarii, kus buss sõitis vasakpöörajale tagant sisse. Üks hukkunu ja 25 vigastatut.

Vähest avariide arvu saab seletada suhteliselt väikese liikluskoormusega sellel teelõigul. Kuna majandus on hakanud elavnema, siis sellega kaasneb ka liikluse kasv, sealhulgas “rekreatiivse” liikluse osakaal. Teisalt näitab see ilmekalt seda, et toimunud avariide arvul ja tagajärgedel on olematu seos sellega, mis meid ees ootab. Ohtlike kohtade kaardistamine ja likvideerimine ei tohi lähtuda pelgalt juba toimunud avariide statistika põhjal, vaid reaalsete võimalike riskide hindamise teel. Olnud avarii võib olla indikatsioon, kuid kindlasti mitte tulevaste avariide toimumise või mittetoimumise põhjus.

Google Streetview pilt, mis pärineb aastast 2011, näitab ulatuslikke pidurdusjälgi, mis oleks pidanud ammu Maanteeameti tähelepanu tõmbama. Near miss ehk napp möödalask on ohutuses oluline mõiste, see on hüüatus enne õnnetust.

E20 Koogu Olerex ristmik

Samuti on näha, et tee ääres olev võsa varjab nähtavust Tallinna suunas ning see sunnib vasakpöörajaid eriti ettevaatlikult teele seisma. Ka möödasõit ei ole ristmiku piirkonnas keelatud ega piiratud.

Google Maps -

Ristmik asub kurvis, teel on viraaž ehk ühepoolne põikkalle. Ristmikult väljasõidul muutub seega kaldenurk ja rehvi haare, millega juht ilmselt ei osanud arvestada. Irooniline, aga samas kõrval paikneb ka Maanteeameti heakskiidetud OÜ Autosõit libedarada. Tankla teel on valgustus, kuid ristmik on valgustamata. Seega pimeda ajal tanklast väljudes on maantee nagu must auk.

Vähemalt kaks asjaolu soodustasid juhi väärhinnangut olukorrale: tee kalde ja valgustuse muutus ristmikul negatiivses suunas.

Lahendus

  1. Ristmikule tankla harule rajada ohutussaar, mis välistab ristmikule väljasõidu suurel kiirusel ning markeerib ristmiku asukoha.
  2. Põhitee tuleb kanaliseerida koos füüsilise eraldusribaga. See vähendab konflikte. Põhitee eraldussaar oleks konkreetse kokkupõrke välistanud.
  3. Ristmik valgustada.

Koogu tankla lahendus - plaan

Koogu tankla loa - vaade

Vaid füüsiline eraldussaar aitab välistada kokkupõrget. Ilma saareta kanaliseeritud ristmik pigem suurendab ohte. Pärnumaal hiljuti toimunud avariis kasutas hoolimatu juht vasakpöörde rada möödasõiduks ja see lõppes kurvalt.

Õppetunnid

  • Tankla on paraku maakohas oluline tõmbekoht, omamoodi kultuuriasutus. Seetõttu ei tohiks tanklaid rajada asumitest väljapoole teelõikudele, kus on suured kiirused. Kõik algab planeerimisest!!!
  • Tanklakette üldiselt ei huvita muu, kui suure liiklusega tee lähedus ja hea nähtavus. Tanklakettidel oleks põhjust rakendada sotsiaalse ettevõtluse printsiipe, võtta vastutus. Esiteks peab olema tankla asukoha valik igakülgselt ohutu, teiseks peab tankla juurdepääs vastama ohutu tee printsiipidele. Ainult elus klient võib teist korda tankima tulla.
  • Autojuhtidel on soovitatav vältida vasakpöördeid, eriti maanteedel. Maanteedel on piisavalt tanklaid nii paremat, kui vasemat kätt. Valige see tankla, mille juurdepääs on ohutu. Ärge kunagi tehke maanteel äkilisi otsuseid ja manöövreid.
Kommentaarid

One comment

  1. Samal teemal kirjutab Päevaleht. Päevalehe artiklis olev kanaliseeritud ristmik ilma füüsiliste eraldussaarteta suurendab avariiriski. Ristmik muutub laiemaks, pöördemanöövrid võtavad rohkem aega. See skeem võinuks ehk ära hoida 2015 aasta bussiavarii, kuid mitte kolme hukkunuga driftimist.
    Paralleelne aeglustusrada on samuti riskantne, kuna veokid võivad varjata teisi lähenevaid sõidukeid. Meil on küllaldaselt selliseid ristmikke ehitatud nõukaajal ja valusa statistikaga.
    http://digileht.epl.delfi.ee/uudised/kurikuulus-koogu-tankla-saab-peale-ja-mahasoidud-alles-parast-kahte-ranka-onnetust?id=75282371