Liiklusohutusele avalduva mõju hindamine

Liiklusohutuse avalduva mõju hindamine (LMH) on formaalne sõltumatu hindamine, kuidas mingi projekt või planeering mõjutab liiklusohutust olemasolevas teede/tänavavõrgus laiemas vaates. Kui auditeerimine keskendub konkreetse projekti alale ja lahendustele, siis mõju hindamine vaatab võimalikke muutusi liikluses ja sellest tekkivaid võimalikke ohte. Selline mõju hindamine on asjakohane täiesti uue tee planeerimisel, aga ka maakasutuse planeerimisel, mis toob kaasa uut liiklust (liikumisvajadust) või oluliselt muudab liiklusvooge.

Mõju hindamist rakendatakse varajasel planeerimisetapil, et aidata teha paremaid otsuseid. Olemuslikult sarnane on keskkonnamõju strateegilise hindamise protsess, kus tuvastatakse negatiivsed mõjud ja püütakse neid paremate lahendustega vältida või leevendada.

Iga teeprojekti puhul väidetakse, et selle elluviimine parandab sõidumugavust ja ohutust. Mugavus ja ohutus on teineteisega vastuolus, kuid veelgi olulisem – nendel väidetel puudub reeglina igasugune põhjendus ja garantii. Tegelikud eesmärgid projektidel on üldjuhul seotud ainult mugavusega ehk kiiruse ja läbilaskvusega. Siiinkohal polegi mõtet vaielda, kas need eesmärgid on mõistlikud ja vajalikud, pigem on vaja ohutuse parandamise väitele tõendust, milleks ongi vajalik mõju hindamine ning järgnevatel projekti etappidel ka auditeerimine.

LMH baseerub stsenaariumitel, kus võrreldakse baas- ehk olemasolevat olukorda ja alternatiivseid projekti stsenaariume. Hindamine on otstarbekas teostada modelleerimisega, mis ennustab liiklusvoogude ümberjaotumist teedevõrgus. Tulenevalt lahendustest ja keskkonnast saab hinnata võimalikke avarii riske, tõenäosust ja raskusastet ning summaarset mõju. Ütlematagi peaks olema selge, et iga tegevusega tuleks ohtu ja riski vähendada, mitte suurendada.

Liiklusohutuse direktiivi nõue on meil üle võetud Ehitusseadustiku §102. Liiklusohutusele avalduva mõju hindamine on kohustuslik üle-euroopalistel teedel, põhimaanteedel ja maanteedel, mille rajamist rahastatakse Euroopa Liidu abivahenditest. Kuigi seadus ütelb, et hindamist korraldab lisaks Transpordiametile ka kohalik omavalitsus kohalikel teedel, siis kohalikel teedel ei ole hindamine seaduse põhjal isegi mitte soovitatav, rääkimata nõudest. LMH täpsemad nõuded on kehtestatud määruses. Määrusest selgub, et LMH tuleb läbi viia enne, kui uus tee fikseeritakse planeeringus.

Kuidas aga LHM täpsemalt võiks toimuda ja mis selle sisu on? Hollandi liiklusohutuse ekspertidelt pärineb esimene sellekohane ettepanek aastast 1994.

Viited: